יום שבת, 14 ביוני 2014

טיול בת מצווה לאמסטרדם-פרק 1

פצחנו בהכנות לפני חצי שנה. תחילה מקום-פה אחד הוחלט על העיר הקסומה אמסטרדם. האהוב ואני היינו שם כבר פעמיים (מבחינתנו העיר מתחרה בלונדון), האחרונה שבהן לפני 9 וחצי שנים, הבנות עוד לא היו בחו"ל (פרט לחוגגת-היתה בקנדה בגיל שנה בחתונת הדוד, אבל כמובן לא זוכרת כלום). המועד-מאחר ותאריך הלידה הוא יוני, וזהו חודש עמוס מאוד עם מסיבות סיום וכו', הוחלט על מאי. המשתתפים-כולם, כמובן.
הזמנו כרטיסים חצי שנה מראש, בנפרד ממלונות. גילינו כבר לפני כמה טיסות שזה יותר זול ככה.
החלטנו שאת הימים הראשונים נבלה ליד אפטלינג, פארק השעשועים המקסים שנמצא במרחק כשעת נסיעה מאמסטרדם, ואח"כ נמשיך לעיר הגדולה. הזמנו מלון בעיר המרוחקת 7 דקות נסיעה מהפארק, כדי שבבוקר נוכל להגיע עם פתיחתו ולא נצטרך לחכות בתור. גם כרטיסים קנינו מראש (בכלל, כל מה שאפשר לקנות/להזמין מראש-עדיף, גם כדי לחסוך תורים וגם כדי לחסוך כסף-תמיד יש הנחה על קניה באתר).
נחתנו ביום שישי מוקדם בבוקר, ומיד ניגשנו לדלפק השכרת הרכב. בארץ הוצאנו רשיונות נהיגה בינ"ל, רק כדי לגלות שלא מבקשים אותם, אלא רק את הרשיונות מישראל, אותם הבאנו גם כן, כמובן. הזמנו מראש רכב גדול-7 מקומות, כדי להפריד בין מוקדי החיכוך, ומהאופציות שהציעו לנו בחרנו בפורד גלקסי. אוטו מצויין, מרווח, עם מקום גם למזוודות וגם ל-5 אנשים בנוחות. גם בוסטר לקטנה הזמנו, בתוספת תשלום. עוד מראש הורדנו תוכנות ניווט לנייד, אך צריך להיות עם האצבע על הדופק כי כל מיני כבישים נסגרו, עוברים שיפוץ וכד'.
המשכנו למלון המקסים בעיר Waalwijk. קצת קשה למצוא חדרים המתאימים למשפחה בת 5 נפשות. אין כ"כ מלונות עם דלת מקשרת, כנהוג בארצנו, כך שבד"כ האופציות הן או חדר מאוד גדול או כפר נופש וכד'. מצאנו חדר לחמישה ובו מיטה זוגית ו-3 מיטות בודדות, ובחדר האמבטיה גם אמבטיה וגם מקלחון. ארוחות בוקר די עשירות מוגשות במסעדת המלון-לחמים שונים, מבחר קורנפלקסים ויוגורטים, ביצים ועוד ועוד.
כשנכנסו למלון נדהמנו לראות יצירות אמנות צבעוניות בכל מקום: במסדרונות, בחדרים - תמונות, מנורות ואפילו אח מאויירת. וכל הפריטים גם הוצעו למכירה. חבל שלא יכולתי לקנות מחמת האובר ווייט.

גם האוטו של האומנית מאוייר פרי מכחולה

למחרת בבוקר נסענו ל-Efteling. הפארק נפתח ב-10, והגענו בדיוק בזמן. ישנו מגרש חניה בכניסה לפארק, ואין בשום מקום הודעה על כך שצריך לשלם ביציאה, כנהוג במקומותינו. מגלים זאת בדרך הקשה-ביציאה, אבל השומר סבלן ומיד ניגש לעזור ולקחת תשלום. גם אין כמעט שלטים באנגלית, ומוכרים רבים במתחמי המזון לא יודעים אנגלית טובה-וזה מוזר, בהתחשב בכך שזהו פארק תיירותי בינלאומי. ניחא. גדודי אנשים דהרו לכיוון הפארק ואנחנו ביניהם, כדי לגלות שהתורים מתפזרים במהירות, ומי שהזמין כרטיסים מראש מגיע לתור נפרד כך שנכנסנו ממש מהר. הפארק מאוד קסום ולא מתיילד, כמובן שגם לא ממוסחר כמו דיסנילנד, אלא מבוסס על אגדות עם. פארק ענקי, עם דרך ראשית שממנה יוצאים שבילים המגלים אטרקציות חדשות. הרבה דשא ירוק, אגם קטן מלא ברבורים ודגים ענקיים, ומתקנים מרהיבים שמורים היטב.
על מנת שניתן יהיה לזהות היכן החנינו את האוטו, ישנם סימנים ברורים-פאקיר מס' 7:

תמורת 4 אירו שכרנו מעין רקשה עבור הקטנה, בכל זאת בגיל שלוש וחצי קשה לצעוד קילומטרים רבים.
לא שכחנו קרם הגנה וכובעים.

בכניסה קבוצת נגנים הנעימה את אוזנינו במנגינות עליזות

לכל אטרקציה תור מסודר, אשר מתקדם במהירות רבה מאחר והמתקנים מכילים מקומות רבים. כדאי לבדוק באתר מראש ולהחליט לאלו מתקנים רוצים ללכת, כי המבחר אינסופי והולכים לאיבוד.
כלת הבת מצווה חרשה על האתר של אפטלינג והכינה רשימה של האטרקציות בהן רוצה לבלות, הראשונה בהן-האבובים. נכנסה לה 3/5 מהמשפחה לאבוב גדול הזורם במים ומסתובב סביב עצמו, ובדרך עברו מתחת לפסלים הענקיים שהשפריצו עליהם מים. כייף גדול!

בכל פינה רואים מלח זועף. זהו למעשה פח זבל, והוא אומר: papier hier - זבל לכאן. אפשר להגיד לו לא?

באולם Jokies wereld רואים בובות מכל העולם, המספרות סיפורי עם שונים ומייצגות מדינות שונות, כל אחת עם האפיונים שלה. האולם חשוך, אנחנו יושבים בקרוניות עגולות המסתובבות על מסלול וסביב עצמן, והכל מתחלף כל כך מהר ועמוס התרחשויות שקשה לעקוב אחרי הכל, צריך להתמקד כל פעם בהתרחשות אחת אחרת מפסידים. לקראת היציאה יש מצלמה שמצלמת אותך בהפתעה ואפשר לקנות את התמונה.

שטנו באגם בסירה קטנה וכמעט נגענו בברבורים

עלינו על הפגודה שמשקיפה על הפארק והאיזור, וכדי להשלים את התמונה אכלנו במסעדה סינית נודלס טעימים מאוד.
חלק מהפארק מוקדש לאגדות ידועות ומציג את הבית של סבתא של כיפה אדומה, הנעליים האדומות המרקדות, שלגיה ושבעת הגמדים ועוד ועוד.
נחשו למה צילמתי את התמונה הזו-

לאכזבתנו, הגראנד פינאלה של הביקור היה אמור להיות מופע אורות ומים באגם הגדול, אך משום מה לא התקיים. הביקור הסתיים בקול ענות חלושה של קצת עשן שיצא מהמים.
סך הכל היינו מעשר בבוקר ועד שש אחה"צ, ולא היה נורא בכלל כי עצרנו הרבה, נחנו ואכלנו, והקטנה כאמור נסעה לה בנוחות.

חזרנו לבית המלון בערב (יתרון שהוא קרוב, לא היינו צריכים ליסוע הרבה), ואכלנו ארוחת ערב במסעדת המלון, אותה הזמנו בבוקר, וזה היה רעיון מאוד מוצלח-במקום לצאת שוב בערב כשעייפים ולחפש מסעדה.
זה השניצל שהגיע עטוף בבצל ופטריות ברוטב, עם קונוס צ'יפס-מאסט!-לידו, וסלט קולסלאו קטן.

למחרת, היום השלישי בהולנד, התחלנו ליסוע לכיוון אמסטרדם. אך תחילה, למדורודאם-מיני הולנד. כשהיינו שם, האהוב ואני, לפני 13 שנים, לא התייחסנו להפעלות שיש שם לילדים, ועתה כשבאנו עם הבנות נוכחנו לראות שיש שם כאלו, והן מאוד נהנו להתנסות-למשל, ישנו משקל הבודק את משקלך בגבינות, או מתקן אחר המדמה את החור בסכר אותו סתם הילד ההולנדי, עפ"י האגדה הידועה.
תמורת 2 אירו (שמקבלים בחזרה-כמו בעגלות הסופר אצלנו) שכרנו רקשה השונה מעט בעיצובה מזו שבאפטלינג, עבור הקטנה.
כל המבנים, הגשרים, הסכרים, הטירות, האנשים, המכוניות ואפילו העצים מדוייקים ביותר ונראים אמיתיים. רק קטנים. המבנים ברובם שייכים למחוז אוטרכט, שם ממוקמת מדורדאם. בכניסה שואלים אותך מאיזו ארץ הגעת ונותנים כרטיס להכנסה לעמדות מחשב לקבלת פרטים על המבנה הסמוך (אצלנו זה באנגלית. אין בעברית. למרות שכשהיינו שם בפעם הקודמת קיבלנו חוברת הסבר בעברית. עכשיו כבר אין).
ארוחת צהרים אכלנו במסעדה במקום-הפסטה בולונז מצויינת.

לבשתי: חולצת גי'נס-Primark מהולנד (בקרוב בפוסט) // צעיף: טופ טן //
סקיני: העין השלישית // בוטיס: New Look לונדון

וממדורודאם-לאמסטרדם. שוב נסענו בכבישים המהירים, והגענו למלון הממוקם במרכז העיר, קרוב לרחוב Rokin, רחוב קניות ידוע. פקידת הקבלה במלון ישר זיהתה אותנו כי אין אף חדר המאוכלס ביותר משני אנשים... החדר שהזמנו הוא מעין דירונת בעלת שני חדרי שינה, באחד מהם מיטה זוגית ענקית ובשני מיטה זוגית ענקית גם כן ועוד מיטת יחיד, וגם היתה מיטה מתקפלת בחדרון שירות בחדר, וליד כל מיטה שידת לילה. בכל חדר שינה ישנו מטבחון מאובזר בכלי מטבח, סירים, סכו"ם, צלחות, מיני מקרר, כיריים חשמליים, וכיור עם ברז וחומרי ניקוי. גם ארון, כורסאות, שולחן כתיבה ענקי עם כסא וטלויזיה ישנם בכל חדר. לכל חדר דלת משלו, ובין החדרים הול ובו ארון מגבות וכן חדר שירותים עם כיור וחדר אמבטיה עם אמבטיה וכיור רחצה ומראה. הדבר היחיד שחסר לי-מראה ארוכה (יש מראה צרה על דלת השירותים אך אינה מגיעה עד הרצפה), וקולב למגבת בחדר השירותים. אה, ומזגן. היה חם. מאוד. בלילה ישנו עם חלונות פתוחים, ואין רשתות אז נכנסו קצת יתושים אבל לא נורא.
כדי להגיע לחדר עולים 3 קומות במעלית ועוד 2 גרמי מדרגות ברגל, קצת בעיה עם 700 מזוודות אבל עשינו נגלות.
השמש שוקעת בסביבות עשר בלילה וזורחת בסביבות שש וחצי. הרבה יום לילדה שנולדה ביום הארוך ביותר בשנה...

עד כאן החלק הראשון של פוסט המסע.
בחלק הבא-מה עשינו באמסטרדם?

תמונות נוספות יעלו בדף הפייסבוק של הבלוג-כבר לחצתם על לייק?